Jesus er ikke en fantasifigur!

Trodde du kanskje Jesus var en oppdiktet fantasifigur? At Kristne er hjernevaskede tullinger, som bare tror uten noen form for grunnlag for det?
  

Det er et faktum at Jesus har levd. Vitenskapen kan ikke overse Jesus, og de fleste fagfolk, med unntak av en og annen ateist, har allerede godtatt at Jesus fra Nasaret er en historisk person. Det er minst like sikkert at Jesus har levd som at Sokrates har levd. Vi har jødiske og historiske kilder som forteller om Jesus, både romere og jøder har regnet ham som en historisk person. Dessuten har vi evangeliene.

Det er ca. 5000 ulike dokumentasjoner på at Jesus har levd, mens Julius Cæsar kun har 7 stykker. Veldig mange av disse dokumentasjonene er skrevet ned fra 1. og 2. generasjoner etter Jesu død.



Hvilke andre kilder enn bibelen har vi da?
Noen eksempler:
- Tacitus (den største romerske historikeren som fantes på denne tiden)
-  Plinius (ropmersk historiker og guvenør)
- Josefus,  (jødisk historiker)
- Lucian (Gresk humorost)
- Talmud (den tidligste jødiske skriften)

Hva forteller de om Jesus?
Disse slår alle fast at Jesus har levd, var en myndig og respektert lærer, og en mann som gjorde flere gode gjerninger. Talmud nevner også at Jesus gjorde mirakelgjerninger men ble avist av de jødiske myndigheter. De bekrefter også at Jesus ble korsfestet under Pointius Pilates, dette er i tilegg tidsfestet før påske av flere kilder (akkurat som Nytestametet hevder). Den jødiske historikeren Josefus rapporterer også hans oppstandelse, og at han viste seg for flere mennesker tre dager etter korsfestelsen.

I tilegg er Jesus profetert fra Det gamle testamentet i Bibelen.

Men hvor troverdige er skriftene i bibelen ? Temaet vil bli tatt opp veldig snart! :) Følg med!

Les mer:
Hvem var denne mannen?
Stod han virkelig opp fra døden?

21 kommentarer

Rita

27.mai.2010 kl.16:36

Bra innlegg, jeg er helt overbevist om at Jesus er virkelig, og jeg elsker ham!! <3 De to nederste bildene var kjempefine! Hvor fant dere disse? :D

Camilla og Astrid

27.mai.2010 kl.16:38

Takk for det, Rita! :D Vi er så glad for å høre at du har valgt å følge Jesus, det er det beste valget du kan ta! :) De to nederste bildene har vi redigert selv! :) Takk!

Ha en bra dag!

Kim Tore

27.mai.2010 kl.16:39

Kan dere ikke fortelle mer om disse såkalte "historiske kildene deres" da? hvem de var, og hva de skrev om Jesus??

shammen

27.mai.2010 kl.16:40

:D

MARTE HENRIKSEN BOLLUM

27.mai.2010 kl.16:54

Det kan godt hende at det var en eller annen mann som levde på den tiden, het Jesus og gjorde gode gjerninger. Det skal ingen nekte på, for det fantes sikkert mange av dem uansett.

Men de miraklene han utførte, hvem kan dokumentere de ?

Camilla og Astrid

27.mai.2010 kl.17:06

Hei Kim Tore :)

Joda, d kan vi..

Josefus var en jødisk historiker i det første århundet. Han skriver at på denne tiden var det en vis mann som kaltes Jesus. Han gjorde mange gode gjerninger, og var kjent som en rettskaffen mann. Pilatus dømte han til døden ved korsfestelse. Han skriver også om disiplene, og at de ikke sluttet å følge han. Josefus rapporterer også at han viste seg for dem tre dager etter korsfestelsen, og at han var i live.

Tactius (født ca. 55 - 117) var en romersk taler, advokat, senator og en av de viktigste historiske kildene vi har fra den tiden. Altså en av de største historikerne. Han bekrefter at Jesus ble korsfestet "i tiberius regjeringstid", ved Pointius Pilatus. Han omtaler også jesus som en myndig og respektert lærer.

Plinius var en guvenør i Bitynia i Tyrkia. Rundt 111 e. kr skrev han et brev til sin venn keiseren Trajan. Der han fortalte at han hadde arrestert noen kristne, og undret seg sånn om at de sang vers til en usynlig, historisk person som om han var en Gud. Han forteller om henrettelser, og at de kristne nekter å fornekte Jesus. Han understreker også at denne Jesus var en lærer og historisk person.

Lucian fra en gresk humorist i det andre århundret. Han beskriver Jesu etterfølgere. "De kristne, de tilber til denne dag en mann - en fornem figur som innførte deres nye riter og av den grunn ble korsfestet.." han skriver mye mer, men understreker at jesus var en person som hadde levd, blitt korsfestet og fått flere etterfølgere etterpå.

Talmud (den eldste delen av det jødiske skriftet) som ble samlet mellom år 70 og 200 e. kr. inneholder flere avsnitt som kristiserer Jesus og kaller ham falsk messias som førte Israel vill og utførte MIRAKLER VED TROLLDOMSKRAFT. Den bekrefter også at han ble henrettet kvelden før jødenes påske.

Camilla og Astrid

27.mai.2010 kl.17:11

Hei Marte bjartë :)

Av det vi vet hvertfall, er miraklene hans dokumentert som MIRAKLER VED TROLLDOMSKRAFT i Talmud, den tidlige jødiske skriften. I tilegg rapporterer Josefus at han stod opp fra de døde, at han ble sett tre dager etter korsfestelsen i live.

Vi er på ingen måte utlærte om historiske skrifter, men dette har vi lest litt om..

Men når alt kommer til alt, så er dette et trosspørsmål. Vi kan lete etter svar, og prøve alt for å bevise Guds eksistens, men når alt kommer til alt handler det om å klare å tro det.

Anonym

27.mai.2010 kl.17:43

KONGE BLOGG! KONGE INLEGG!

Anonym

27.mai.2010 kl.20:38

Kjempe bra innlegg! Dere er kjempe flinke å skrive, fortsett med dette! :).

Det hjelper veldig at dere tar opp disse temaene. Jeg har veldig mange ikke-kristne venner som ofte stiller spørsmål, og jeg blir helt tulen i hodet. Av og til blir jeg nesten i tvil selv (har bare vært kristen i et par år). Så det er sykt bra å ha en plass å lese og bare få "bekreftet" det jeg tror. Takk! :). Dere hjelper.

Karoline

27.mai.2010 kl.22:24

Bra innlegg!

kristian solberg

27.mai.2010 kl.22:36

jeg er for rasjonell til å tro på miraklene som bibelen forteller at jesus gjorde. jesus levde, det er det ikke stor tvil om. at han ble født av en jomfru og at han stod opp fra de døde er mindre sansynlig, og kan på INGEN måte dokumenteres som dere hevder at dere kan.

ingrid

27.mai.2010 kl.22:53

Elsker den sangen(teksten på bildet!) Kjempebra skrevet! hvor får dere alle fakta fra? slikt som er greit å ha i diskusjoner;)

Camilla og Astrid

28.mai.2010 kl.01:42

Hei kristian solberg :-)

Vi mener ikke at det kan bevises at Jesus gjorde mirakler. Vi legger kun frem fakta i dette inlegget, (tanken bak var hvertfall d). Og det er at både talmud og josefus hevdet dette..

Som vi skrev i en kommentar tidligere, er dette i bunn og grunn et trosspørsmål! :-)

Vi har selv sett mirakler, så vi TROR at det er sant. Det er opp til hver enkelt hva en velger/klarer å tro.

MARTE HENRIKSEN BOLLUM

28.mai.2010 kl.13:02

Hvordan mirakler har dere sett ?

martha

28.mai.2010 kl.15:20

Kjempebra innlegg!

Godfreaks - Jeus Lever!

29.mai.2010 kl.10:20

sykt bra skrevet! besøk gjerne bloggen vår også ;)

Guddinnen

01.jun.2010 kl.07:16

Arg---- Det aller verste med kristendommen er alle motsetningene og bruddet på egne regler.

Dere skriver at det er dokumentert at Jesus utførte mirakler ved hjelp av trolldom? Da er det jo bare rett og rimelig at han skulle henrettes, dette i tråd med bibelens syn på "ukristelig magi".. Bare tenk på middelalderes hekseprosesser? Da kristendommen drepte MANGE kvinner som kunne utviklet verden. Men neida, i en patriarkalsk religion er ikke dét mulig... -__-

Og hva med budet; du skal ikke begjære din nestes hustru, bladibladibla... Hva gjorde gud? Jo, han besvangret Maria, som alt var bortlovet til Josef, og brøt dermed sitt eget bud fra flere tusen år før. Jesus er resultatet av en voldtekt, og Maria forklarte det med en engel, easy as that.

Camilla og Astrid

01.jun.2010 kl.09:27

Hei "Guddinnen". :-)

Vi sier ikke at Jesus kan bevises.. Vi sier heller ikke at Jesus brukte trolldom. Vi tror at han brukte Guds kraft til de underene han gjorde. Det som står om "trolldom" i innlegget er hva som er nedskrevet i Talmud. Det var nok brukt som en forklaring på uforklarlige hendelser.

Vi forsvarer ikke middelalderens hekseprosesser. Vi forsvarer ikke kriger, henrettelser ol. gjort i Jesu navn. Det er disse tingene som er ukristelige. Vi forsvarer Jesus derimot. Han har sagt at vi skal elske vår fiende, og elske vår neste osv. Så opprinnelsen til hekseprosessene kan ikke ha vært basert på Jesus ord eller vilje.

Det om Jesus og voldtekt blir egentlig bare et litt merkelig argument.. Tror ikke vi tar oss tid til å gå nærmere inn på det..

Poenget ditt om at det er motsetninger og brudd på egne regler er heller en god påstand.. Men om argumentene er at Maria var et voldtektsoffer av Gud, Jesus et resultat av det, og at bibelen motsier seg selv fordi Talmud (en JØDISK skrift) sier at Jesus gjorde uforklarlige under, og prøver å forklare det med å kalle det trolldom.. Burde du kanskje studere litt bedre til neste gang?

Hva med å lese i bibelen, og studer selv.. Så ser du at det egentlig ikke er så mange av disse motsetningene.. Guds vilje for oss står klart skrevet..

Liv Randi

15.jun.2010 kl.15:21

gudinne: Jesus lever

Camilla og astrid valgte å itj si noe om d me Maria.

Men d står i skriften at Jesus sku bli født av en jomfru... og Maria ville ikke ha vært en jomfru vis Josef sto bak d. men d sjønner jeg at du vet. Gud utførte en mirakel vis du vil kalle d! Maria ble ikke voldtatt av gud! GUD "La jesus i magen til maria." vis vi kan ta d som et bilde.....

Camilla og Artid stå på og Gud velsigne dokker og dokkers arbeid!

11.jul.2010 kl.22:36

Hei! Stakk innom bloggen deres og sitter med et spørsmål.Personlig så opplever jeg mange unge kristne som overdrevent opptatt av at de tror på Gud og at de på en måte har en slags holdning at de er bedre enn andre som ikke er kristne. Jeg vet om mange som kaller seg kristne, men kan ikke akkurat si at oppførselen deres er passelig for en som liksom skal være en troende. Hva synes dere er absolutt uakseptabel oppførsel av en kristen?

777

04.okt.2010 kl.22:17

Til innlegge over:
I Johannes 3.30 er det skrevet: Han skal vokse, jeg skal avta! Det vil si at vi skal bli mer lik Jesus. Gjøre godt, og legge av oss det som er vondt. Jeg tror att dette er en prosess, og at denne prosessen er en stor del av livet. å vokse i Jesus!
Det er helt umulig å legge av seg alt som er vondt, å bli helt lik Jesus. Men vi kan alltid komme nermere. Kristenlivet handler ikke om hvor du står nå, eller hva en har oppnådd, det handler om att man vokser, at man utfordrer seg selv, og er villige til å gå utfor sin egen komfår-sone. For ved å gå, (som Jesus sier i misjonsbefalingen Matt 28.19-20) så skal han vere med. Altså vi må ta første skrittet! så har Han lovet at Han skal vere med. Det er da Jesus får vokse i oss!
At du ser mange som kaller seg Kristne, men som ikke lever det ut, synes jeg er ett spennende tema. Jeg tror at det en person gjør i sine gjerninger, det er det som virkelig er personen. Om jeg sier jeg er kristen, og deretter lever mitt liv i synd, og taler det motsatte med måten jeg lever livet mitt på. Da har jeg motbevist meg selv!
(det kan være lett å dømme folk som sier de er kristne, og ikke lever ved å tjene Ham. Men husk alltid at det ikke er vår oppgave å dømme!! vi skal rettlede hverandre å hjelpe hverandre til å nå Jesus å forbli hos Ham!)
Men på en annen side, om jeg sier jeg er kristen, og har insett att jeg ikke har noe håp uten ved at den levende Gud frelser meg. Og er virkelig overbevist om at han lever og elsker meg. Da tror jeg at jeg vil begynne å leve for han, at jeg vil bli mer lik Jesus. Men dette betyr ikke at kristne er bedre mennesker enn de som ikke er kristne. For vi faller i synden som alle andre. Og av egen erfaring kan jeg si at jeg har havnet i ting jeg ikke er meget stolt av, og ting jeg hadde sakt til meg selv jeg aldri skulle havne oppi. Men jeg tror enn kristen vil prøve å rette opp feilene sine. Fordi Jesus vil oss det besste sier han at vi må legge av oss synden, å følge Ham!
Men til hva som er uakseptabel oppførsel for enn kristen?
Jeg vil si at enn hver overtredelse av "De ti bud" er uakseptabel, for Gud tåler ikke synd. Men vi som mennesker klarer ikke å leve opp til disse buda. Enhver kristen faller i synd (her er det stor forskjel på å leve i synd å falle i synd). Men som en Jesu desippel, kan vi legge fram vår synd for Herren, og dermed bli tilgitt. Og så lære av feil en gjør, å bruke erfaringer fra synd til å gjøre godt, og til oppbygning av seg selv i Gud.

Skriv en ny kommentar

Camilla og Astrid

Camilla og Astrid

17, Gjesdal

Vi vil imøtegå vrangforestillinger, usaklige påstander og fordommer mot kristen tro eller mennesker som er kristne. Vi ønsker å vise deg et annet alternativ i livet, og at du skal møte Jesus på samme måte som vi har! Håper DU vil følge med på bloggen vår fremover :) Side på facebook: http://www.facebook.com/home.php?#/pages/desiredbloggno/198766948469?ref=mf

Kategorier

Arkiv

hits