Kristen tro og homofili?

Vi skal vre rlige si at dette er et tema vi ikke har tenkt s altfor mye p, og som vi ikke har satt oss s veldig inn i. Vi er bare 17 r gamle, og er ikke utdanna teologer eller bibeleksperter. Vi velger legge ut en veldig bra tekst skrevet av "Adrian Holloway" om homofili.

Forestillingen om at homofile ikke er velkomne hos de kristne, er langt p vei et bilde som media har skapt. De framstiller det ofte som om kristne fr skikkelig kick av forflge homofile s snart de fr en sjanse. Min erfaring er at en slik framstilling ikke har noe med virkeligheten gjre. Det kristne fellesskapet er tvert imot et sted der mennesker av alle raser og sprk, med alle mulige slags bakgrunner og legninger, aksepteres p lik linje fordi Gud elsker betingelseslst. Han elsker homo og hetro like hyt.

Men hvis vi velger flge Kristus, velger vi leve slik Gud nsker at vi skal leve. Gud har sine gode grunner til at han sier at sex hrer til innenfor ekteskapet. Det er ikke slik at Gud er hysterisk rasende p homoseksuell synd. Faktum er at all sex utenfor ekteskapet er galt. Nr apostelen Paulus skriver til menigheten i en by med masse homoseksualitet, sier han:

"Og s til det dere spurte meg om i brevet. For det frste, er seksuelle relasjoner av det gode? Ja visst - men bare innenfor en viss sammenheng. Det er godt for en mann ha en kone, og for en kvinne ha en ektemann. De seksuelle driftene er sterke, men ekteskapet er sterkt nok til romme dem og srge for et balansert og tilfredsstillende liv i en verden av seksuell uorden. (1. Korinterbrev 7, 1-3 etter "The Message")

Stikk i strid med det folk flest tror, fordmmer ikke Bibelen noen for at de er homoseksuelle! Du kan like gjerne si at Bibelen fordmmer folk for at de er heteroseksuelle. Det er det vi gjr med de seksuelle driftene vre som er poenget, og slik sett er "Skeiv" og "streit" i samme bt. Det egentlige problemet er for den homofile er at et heterofilt ekteskap ikke bare er et dunkelt og fjernt framtidshp - det ser fullstendig umulig og utenkelig ut. Tanken p et heterofilt ekteskap er like lite fristende for han som henne som et homofilt partnerskap er for en heterofilt. Det er ogs sant at de f gangene homoseksuell sex nevnes i Bibelen, omtales det i klare ordelag, som om unaturlig og galt. (for eksempel Romerbrevet 1,24-27)

Jeg m nevne at jeg vet om mange homofile som, etter at de ble kristne, til sin store glede (og noen ganger overraskelse) har opplevd f et virkelig godt sexliv innenfor rammene av et heterofilt ekteskap. Disse menneskene kan med hnden p hjertet si at de ikke driver med selvfornektelse eller fortrengning. De fler ikke at noen har presset dem til noe som helst, men at Gud har forvandlet dem som mennesker. For dem har en konsekvens av bli fdt p nytt, vrt et genuin endring i retningen p deres seksuelle legning.

I dette kortet blogginnlegget kan vi ikke yte full rettferdighet mot et emne som er s omfattende og s personlig for mange mennesker. Men vi kan komme med en oppmuntring. Det vi fr nr vi blir kristne, er ikke frst og fremst et system av regler som stenger visse typer mennesker ute. Det vi fr, er en person. Vi fr en relasjon til Jesus. Jesus er for oss, ikke imot oss. Da Jesus stod overfor en kvinne som hadde syndet p det seksuelle omrdet, behandlet han henne p en mte som gjorde at hun gikk fra han med ny verdighet og styrke (Johannes 8.1-11) Jesus var jo den som aldri hadde syndet selv, og derfor var han den eneste som kunne dmme henne, men han var den eneste som ikke gjorde det. Dette er den Gud som elsker oss hyere enn noen andre noen gang har gjort eller kommer til gjre. Jesus ga henne hp, og det samme gir han til alle som kommer til ham i dag!

24 kommentarer

Mari <3

11.03.2010 kl.17:04

Jeg syntes synd p de som er homofile... =/

For de kan jo ikke noe for det. S sier Gud at vi ikke skal vre det... =/

Marit Serine!

11.03.2010 kl.17:16

Jeg syns det er veldig bra at dere ikke viser for sterke meninger rundt dette temaet!

Johanne

11.03.2010 kl.17:27

Eit veldig viktig tema, og ein veldig bra tekst skrevet om det temaet ogs!

Ingrid

11.03.2010 kl.17:28

Bra skrevet, utrolig viktig det siste! :)

Hannah

11.03.2010 kl.17:53

Kjempe bra skrevet. Har lurt p hvordan jeg skal forklare for andre det med homofili og Gud, og n har jeg svaret. :-) Gud fordmmer dem ikke, tvert i mot ELSKER han dem like mye som alle andre. Og han kan forvandle dem! :-)

Silje

11.03.2010 kl.18:31

Veldig bra tekst dere har valgt ta fram, syns dette var kjempeflott.

Filip

11.03.2010 kl.20:09

Nice! Bra innlegg. Takk Gud for at han elsker alle syndere.

Charlotte

12.03.2010 kl.08:23

Kjempe bra jenter! Godt at dere holder dere nytrale , men viser til ord i bibelen! Det er det eneste viktige og riktige! :)

Veldig bra det siste som er skrevet der ogs! Jesus er den eneste som kan dmme oss, men likevell gjr han det ikke! Hvor mye sier ikke det om hans kjrlighet for oss?!

St p jenter, g med Gud!

:)

Helene

12.03.2010 kl.15:13

Jeg har lurt p hvorfor det str i Bibelen at homofili er galt, men fikk etterhvert bnnesvar at Gud skapte jo oss som kvinne og mann. Og at derfor er homofili mot guds vilje. Men vre homofil er jo like synd som andre ting, som lgn, sex fr ekteskap osv. Synd kan jo ikke mles.Men Jesus har tatt p seg synden. Og fra den dagen vi tar i mot Jesus, blir vi mer lik han fr hverdag. Folk har jo blitt tatt vekk den homofile legningen sin fra Gud ogs! Jeg synes det er bra at dere tok opp temaet.

Johanne

12.03.2010 kl.15:14

Nei, kva er det eg seier. Ikkje viktig tema - men viktig synspunkt p det! Det er bra at de fokuserte p at Gud elskar oss og ikkje berre tenker p legning!

Erlend M

13.03.2010 kl.11:52

Bibelen sier:
3.Mosebok, 20.13 Nr en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal d; det hviler blodskyld p dem .
Personlig har jeg ikke noe imot homofile, og jeg ser ingen grunn til basere meg p en bok som praktiserer ddsstraff.

Camilla og Astrid

13.03.2010 kl.12:08

Hei Erlend M.

Vi flger ikke reglene i gamletestamentet.

Helene

13.03.2010 kl.15:30

Vi flger jo en del av reglene i gamletestamenetet, eller det er jo det som er guds vilje. Men ( det er et fantastisk "men" her) siden Jesus dde for oss s har han tatt p seg all synden vi gjr. Homofile er like velkommen til himmelen som hetrofile. vre homofil er synd, men det er s mye annet som ogs er synd. Vi trenger ikke streve for vre perfekte, men bare legge livet vrt i guds hender s vil han ordne opp!

Kenneth

13.03.2010 kl.18:47

Jesus sa: Hadde dere trodd Moses, hadde dere ogs trodd meg. For det er om meg han har skrevet. Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?

(Joh. 5)

Vi flger Jesus som Herre og Gud. I nden, som blir ledet og preget av Jesus, og hans kraft. Den Hellige nd.

Guds lover blir fulgt av Den Hellige nd, og Jesus fulgte hans bud. Derfor, gjennnom Jesus flger vi ogs hans lover. Men f tak i hva som blir fortalt om Jesus og hva det betyr flge han, fr du begynner lese historien i GT, det kan bli vanskelig og tungt.

Hkon Hetland

13.03.2010 kl.23:44

En ting som folk kan sprre seg om frst er hvorfor er homofili synd, mens hetrofili er velsignet? I utgangspunktet s er synd noe som tar fokuset vrt fra Gud, det kan begge deler fre til. Det som str i Bibelen str der ikke uten grunn, og det gr ikke ann bare overse det.

Kaffi Kjelen

15.03.2010 kl.18:05

Homofili er noko anna enn berre fortelja ei lgn i ny og ne, det er ein syndefull livsstil, nett som ein innbrotstjuv og ein seriemordar. Ein kristen fr ved Guds nde ein ny natur (vert fdd p ny(ikkje som ei flgje av tru som mange trur)), og med den nye naturen, er slik ein livsstil umogeleg..

PS: Gud elskar ikkje alle, men hatar dei som praktiserer vondskap.

PPS: Soga om kvinna som vart teken i seksuelle synder i Joh 8 er vel ikkje skriven av Johannes, men lagt til seinare.

Camilla og Astrid

15.03.2010 kl.18:12

Hei Kaffi Kjelen :)

Det har ingen ting om Gud elsker oss eller ikke gjre, men han har gitt oss retnigslnjer for hvordan vi skal leve, og for hva som er best for oss. Og det er Johannes som har skrevet om den seksuelle synderen i Joh 8. Den er ikke lagt til senere.

Gud ser forresten p hver synd som like stor.

Miriam Lvbrekke

15.03.2010 kl.22:20

litt langt men... ja:

Nr en begynner tenke p et slikt sprsml br en ha tankene om menneske verdet i bunn. Alle mennesker er like mye verdt og er et ukrenkelig individ.

Ved syndefallet ble skaperordingen delagt og synden ble en realitet. Mennesker har fra det tidspunktet av syndet p ulike mter, dette inkluderer ogs de kristne. Homofili er en synd p likt plan med alle andre vre synder og gjr IKKE slik at en som har flelser for en med samme kjnn er mindre vrt. I noen Kristne samfunn er det sterke pstander om at homofine hadde vrt bedre dde. Dette er feil! Homofile er mennesker som Gud elsker og som er et ukrenkelig individ.

En kan allikevel ikke si at homofili er greit. Det er det ikke. Akkurat slik det ikke er greit for oss baktale eller gjre andre synder. Alikevel faller vi ofte i synd. Da m alle syndere, inkludert homofile, huske be og prve la vre falle i synd. Om det vil si at en m leve enslig, s m man det.

Vi m huske ikke krenke et menneske, da krenker en Gud. Bibelen taler mot leve i seksualitet med en av samme kjnn, det er det som er synden. ha flelser for en av samme kjnn kan en holde inni seg, ignorere og be for, ikke leve det ut.

Vi m ogs ha i tankene att det er forsjel mellom falle i synd og leve i synd. Dersom en faller i synd, reiser seg opp og ber om tilgivelse er dette bedre enn vite att det du gjr er galt, men allikevel leve det ut, slik mange homofile gjr. For da, om man ber Gud om hjelp, s er det lite han kan gjre for hjelpe mot homofilien. Nr en med fri vilje, holder fast ved den. Derfor er dette et viktig men vanskelig skille.

1 Kor 6: 9-11

Vet dere ikke at de urettferdige ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken de som lever i hor eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller menn som lar seg bruke til unaturlig utukt med mann, eller men som driver utukt med men.

Marie

27.03.2010 kl.16:43

kjenner jeg blir provosert over en del av disse kommentarene. syns det er et bra innlegg og bra dere holer dere nytrale til dette. syns det er trist at jeg ikke vet helt hva jeg skal tro at Gud mener, og kjenner det er vondt at folk mener at vi ikke skal komme til himmelen fordi vi forelsker oss i mennesker og personligheter og ikke ndvendigvis noen med andre hormoner og andre type kroppsdeler..

M.

22.04.2010 kl.15:15

Creds til dere!

Jeg tror ikke p Jesus som Guds snn selv, men ser tankegangen deres. Allikevel mener jeg at homofili ikke er feil, fordi det skader ingen andre og kjrlighet er ubegrenset og ubetinget, uansett som mann og kone, kone og kone eller mann og mann. For det gr da ikke utover oss. Jesus levde jo blant syndere han ogs, men allikevel behandlet han dem som likemenn, uansett om de var prostituerte, kvinner og homofile?

Jeg har lrt gjennom livet at Gud elsker alle, og et er en pstand jeg vil velge tro p uansett hva svrt konservative mennesker sier. Og ikke minst, hvorfor fokusere s mye p ditt og datt nr det viktigste her i dette livet kanskje er nettopp det leve det s godt som mulig og vre et godt medmenneske som det er for dere vre troende?:-)

Silje

10.07.2011 kl.14:38

Jeg m bare dele dette med dere:

Jeg er kristen, og Homofil!

Og nr jeg gikk ut og sa at jeg var homofil til venner og familie, s var det mine KRISTNE venner som tok det best !

s jeg ser egentlig ikke helt problemet med vre homofil, og kristen!

Gud er den samme uansett :)

gjest

11.10.2011 kl.15:13

Som kristen m jeg si at dette er ett av de bedre innleggene om homofili jeg har lest p en religis blogg. Jeg er likevel ikke helt enig med dere, jeg mener at homofili ikke er synd. Kjrlighet mellom mennesker er vakkert og godt, om det er mellom personer av samme eller forskjellig kjnn! At noen prver nekte andre mennesker deres grunnleggende behov for omsorg og kjrlighet, vre lykkelig, tror jeg derimot ikke Gud setter noe srlig pris p.

andrew johnson

22.04.2013 kl.21:07

flott innlegg ! Gud elsker alle, om dem er homofile,bifile, eller heterofile, sprk, hudfarge...er mange ekstremt kristne rundt omkring som har snudd det p hodet at homofili er en synd og da vil en brenne i helvete.!

her er ett eksempel

http://www.youtube.com/watch?v=6TULrScZvX4

vr stolt av den en er.. gud elsker alle uansett

Christer

02.05.2013 kl.17:39

Gud velsigne dere alle sammen

:)

Skriv en ny kommentar

Camilla og Astrid

Camilla og Astrid

20, Gjesdal

Vi vil imteg vrangforestillinger, usaklige pstander og fordommer mot kristen tro eller mennesker som er kristne. Vi nsker vise deg et annet alternativ i livet, og at du skal mte Jesus p samme mte som vi har! Hper DU vil flge med p bloggen vr fremover :) Side p facebook: http://www.facebook.com/home.php?#/pages/desiredbloggno/198766948469?ref=mf

Kategorier

Arkiv

hits